Wednesday, 6 May 2020

KUIH CEK MEK MOLEK

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP ke 50,
13 RAMADHAN 2020
Sis masih lagi meneruskan kerjaya sebagai tukang masak. Hehehe..sebenarnya seronok je bila dah masuk dapur..Sebolehnya berusaha untuk menghasilkan masakan yang terbaik,yang dimasak dgn penuh kasih sayang. Bila masakan kita menjadi dengan jayanya, sedikit rasa bangga dalam diri ini. Bukan niat untuk menunjuk tapi cukup sekadar merasa kepuasan tu dlm diri. Hanya yang mengalaminya sahaja yang memahami apa yang sis maksudkan.

Tugas sis ni, hari-hari dok melayan anak sis nak masak apa utk juadah sbg pelengkap berbuka puasa. Biasanya manisan lah. Ni yang membuatkan sis rasa seram ni, manis2 ni alamatnya makin naik la badan sis ni.. Macam mana lah berat nak turun kan... hahahah diet la sangat.

Ok jom lah kita tengok resepi kuih cek mek molek ni. Kuih ni sangat sinonim dgn makanan org Kelantan. Memang kuih ni kelahiran dari Kelantan ye... memang dah dipaternkan.. jangan sesapa nak claim cakap kuih ni femes kat Melaka ke, Pahang ke, Johor ke kan...Nanti org Kelantan marah tau.. Tapi kuih dari bahan yang sama ni blh dibuat kuih keria yang menjadi trade mark org Melaka. Dapatlah di sira dgn gula melaka, maka terhasillah kuih keria Antarabangsa yang sgt femes di Limbongan Melaka. Blh beratus panjang kalau nak beli tiba musim cuti.


RESEPI CEK MEK MOLEK

200 gram keledek di rebus hingga empuk. letak sedikit garam
3-4 sudu besar tepung gandum (tak letak banyak tpg supaya rasa keledeknya)

Cara-cara:
Keledek direbus hingga empuk. angkat dan dilenyek hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul sebati. Buat bulat dan tekan lubang ditengah untuk masukkan gula. Sis guna gula perang je kurang sikit manisnya kekononnya lah...
Dengan hati-hati, tutup lubang yang isi gula tadi dengan hati supaya gula tak terkeluar. Kemudian buat tajam di hujung kiri dan kanan. Ha tengok lah dalam gambar tu. Tak tau caner nak describe nya. hahahaha...
Bila dah siap, panaskan minyak secukupnya dan goreng hingga masak.. Angkat dan sedia dihidang.




 Oleh kerana en suami sis tak suka makanan yang manis, makanya sis buat kan keledek goreng utk si dia ni.

Resepi Keledek Goreng

1 ketul keledek, dikupas dan dibelah menjadi kepingan.

2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung beras
1 camca mentega
sedikit garam dan kunyit
sedikit air utk bancuh

Cara-cara:
Masukkan tepung gandum dan tepung jagung. Masukkan mentega cair, garam dan kunyit.
Masukkan sedikit air agar menjadi bancuhan yang sesuai utk menggoreng.

Panaskan minyak, masukkan kepinga keledek dan goreng hingga garing. Siap..





No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...