Sunday, 17 May 2020

KERABU JANTUNG PISANG

Assalamualaikum wbt
Hari ni hari ke 61 PKP: Hari ke 5 pkp fasa 5
17 MEI 2020: 24 RAMADHAN 1441

Semasa posting yang awal tadi, sis dah bgtau macam mana cerita si jantung pisang sis ni. Ceritanya di mana, sejak sis tanam pokok pisang lebih 10 tahun dulu, pokok pisang belum pernah mendatangkan hasilnya. Bayangkan... Bila sampai masanya dia berbuah.. tak lama lepas tu, batang pokok akan mengecut dan tumbang. Punah harapan nak rasa buah pisang di pokok sendiri. Tapi, setiap tahun selama berbelas tahun ni, memang sis ambil hasil daunnya utk buat kuih di bulan ramadhan. Takpelah.. tak dapat buah pun, dapat guna daunnya dah cukup baik kan. takdelah sis nak kena beli daun utk buat kuih kan.. Alhamdulillah... Cumanya.. pasal dia taknak berbuah tu, mungkin salah satu sebabnya sis tak pernah letak baja..siram pun harap ehsan hujan je. Manalah pokok pisang tu nak berbuah kan... tak cukup zat...kurus kering kawan tu hahahah. Cuma masuk PKP ke 3 baru sis mintak en suami belikan baja..itupun beli online je...Harap2 lepas ni, pokok sekeliling rumah sis akan dapat nutrien yang baik...

Tapi kali ni sis sgt bangga sebab pokok pisang ni mcm nak jadi je buahnya.. Siap sis msg abang ipar sis tanya pasal pokok pisang ni. Dan abang ipar pesan supaya buang jantung supaya buahnya dapat nutrien yang cukup. kalau tidak, jantung tu akan serap zat dari buah yang baru berputik tu.. Ohhhh maybe itu salah satu, buah pisang sis tak pernah menjadi kot.. makanya sis potong si jantung hati ni dah simpan utk buat kerabu, walaupun dah tersimpan selama 2 minggu, hari ni baru dapat buat.. Dah naik lebam jantung tu dok dalam peti ais.. sis ambil resepi dari kawan sekerja sis yang sangat pakar buat kerabu jantung pisang ni.



RESEPI KERABU JANTUNG PISANG

Bahan-bahan
1 biji jantung pisang
1/2 cawan kelapa-goreng sedikit
segenggam ikan bilis(sis guna isi ikan, lagi sedap dan manis)
1/2 biji bawang besar dimayang halus
1/2 cawan santan (ambil santan kotak dan campur sedikit air jadikan 1/2 cawan)
1 sudu besar gula perang
1 sudu kecil garam(atau secukupnya)
1 sudu kecil lada hitam-tumbuk halus
5 ulas cili padi-hiris halus

Cara-cara:
1. Jantung pisang belah 2 dan celur hingga masak. Toskan airnya dan hiris nipis. masukkan dalam mangkuk besar.
2. Untuk kelapa dan isi ikan tu-sis ada lebihan sambal ikan dan kelapa yang buat nasi kerabu minggu lepas. Ngam-ngam pulak dapat masukkan dalam kerabu ni. Senang kerja sis. Cuma sis tumbuk lumat sikit sambal kelapa dan ikan tu. Kemudian masukkan dalam mangkuk yang berisi jantung tadi.
3. Masukkan bawang, gula, garam, cili padi, lada hitam dan santan.
4. Gaul sebati dan rasalah secukupnya garam dan gula tadi.
5. Dah siap, alihkan dalam mangkuk yang sesuai..


No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...