Thursday, 14 May 2020

VIETNAMESE SPRING ROLLS @ POPIA VIETNAM

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP ke 58: Hari ke 2 pkp fasa 5
21 RAMADHAN 1441

Menu berbuka kami hari ni ialah mee goreng mamak dan vitenam spring rolls. Lama benau dah sis dan anak dok berangan nak buat popia vietnam ni. Dah masuk list tapi asyik tak sampai je giliran popia ni nak bersiaran. Hari ni baru dapat direalisasikannya. Tapi.. itulah kan.. kemain semangat sis nak reveal kan perkara baru yang sis nak buat hari ni. Siap parut sayur2 dagn cantik dan susun molek2 dalam mangkuk. Tup tup sis lupa nak snap gambar.. Hahaha boleh gitu???? Apa lah yang difikirkan..Adoiyaiii... Nasib baik tak lupa nak snap gambar hasil popia yg dah siap ni..


RESEPI POPIA VIETNAM

Bahan-bahan:
6 keping kulit popia yang kering. Bila nak gulung, rendam sekeping popia ni dah letak atas pinggan.
12 ekor udang-buang kulit dan rebus sekejap
4 batang isi jejari ketam-clur sekejap
1/2 batang lobak merah-disagat
1/4 biji sengkuang-disagat
1/2 batang timun-disagat
Sedikit daun salad
Su un secukupnya-rendam dgn air panas

Cara-cara:
1. Ambil sekeping kulit popia kering tu. Masukkan dalam mangkuk berisi air. Tak perlu rendam lama. Cuma letak kulit popia sekali lalu je dlm mangkuk tu dan angkat. Masa angkat kulit popia masih keras lagi. Nanti dia lembut dengan sendirinya.
2. Bila letak atas pinggan leper(masih keras lg kulitnya), susun lah bahan-bahan sayur tu. Masukkan salad, karot, sengkuang dan timun. Letakkan 2 ekor udang atau 1 batang crab stick.
3. Bungkus popia dengan kemas dan susun dalam bekas sesuai.

 Bahan SOS
Sebenarnya takde sos spesifik. Ikut citarasa masing-masing.

Cara 1
3 ulas bawang putih dan 2 biji cili padi ditumbuk hingga lumat. Masukkan dalam mangkuk kecil.
Tuangkan 3-4 sudu sos cili, 1/4 cawan air panas, gula dan garam. Kacau sebati. Kalau tak cukup masam, blh perah asam limau. Jika tak cukup pedas, boleh tambah cili padi. Boleh letak 1 sudu sos ikan utk tambahkan rasa sos.
Selesai.

Cara 2-guna sos stim ikan yg sis beli dgn seorang kawan. Atau blh beli sos plum kat pasaraya. Botol macam botol sos cili biasa tu.
4 sudu besar sos stim ikan/sos plum-dah ada rasa bawang putih, rasa masam limau dan pedas.
1/4 cwn air. Tambahkan gula melaka dan kacau sebati.
Masukkan 2 sudu besar kacang tumbuk. Kacau lagi dan Selesai.







No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...