Tuesday, 5 May 2020

KUEY TEOW GORENG SIMPLE

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP ke 49, hari ke 7 pkp fasa 4.
12 Ramadhan 2020
Hari ni menu kita kuey teow goreng je. Apapun Alhamdulillah dgn rezeki yang ada. Tak larat nak makan nasi sangat sebenarnya jadinya kita selang selikan antara nasi dan mee ke bihun ke kuey teow ke kan....
Ceritanya, hari ni kita makan key teow dan kuih pemanis mulutnya ialah bingka labu.


RESEPI KUEY TEOW GORENG SIMPLE
Bahan-bahan:

3/4 bungkus kuey teow-di basuh dgn air paip je, ditoskan.(sebungkus tu ambik 3 bhg je), sbb kitorg bertiga je
4 ekor udang besar
2 ekor lebihan sotong hr tu_kerat 3
10 biji bebola ikan-belah 2
5 ulas bawang putih diketuk dan cincing halus
1/2 biji bawang besar-dimayang
3 sudu cili kisar
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap
1 sudu besar cuka
segenggam taugeh-yg sis tanam tu kan hehehe
daun kucai-lbh kurang 2 cawan camtu
daun sup, daun bawang dan cili merah sbg hiasan. 
1 keping tauhu-potong nipis dan goreng,angkat dan asingkan. Boleh tabus atas kuey teow yang dah masak ataupun gaulsekali dlm kuey teow nanti.
3/4  cawan air.(kurang lebih lah airnya, x perlu nak habiskan pun takpe)

Cara-cara:
1. Panaskan minyak secukupnya. Tumis bawang putih, bawang besar dan cili kisar hingga masak.
2. Masukkan udang, sotong dan fishball
3. Masukkan sos tiram, kicap manis, cuka dan sedkit garam. (hati2 sbb bahan sos tu dah masin. Sis letak garam dalam suku sudu je. Tak letak pun takpe kot.
4. Masukkan air. Biarkan didih sekejap.
5. Masukkan kuey teow dan daun kucai serentak sbb taknak kedua-duanya terlebih masak.
6. Gaul rata dan masukkan taugeh. Kacau sekejap dan tutup api.
7. Sedia dihidang dlm mangkuk. Hias dgn daun sup, daun bawang dan cili besar. Taburkan juga tauhu yg digoreng tadi. Selamat berbuka semua...





No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...