Wednesday, 6 May 2020

MEE DAN KUEY TEOW SOTO

Assalamualaikum wbt
Hari ni ngam-ngam PKP ke 50. hari ke 8 pkp fasa 4.
13 Ramadhan 2020
Sebenarnya hari ni plan sebelah paginya nak oder nasi kerabu. Maklumlah... sejak PKP ni dah 49 hari sis masak tanpa cuti.. Tak miss tau.. Sis rasa bukan sis sorang je macam tu... Since kedai2 pun memang tak bukak. lainlah kalau ada yang oder online dan cod kan.. So sis pun tetiba teringin jugak lah nak beli makanan yang blh cod depan rumah.. Tup tup belah tghari tokey nasi kerabu jawab, tak sempat cod area Masjid Tanah. Adoiyai... Buntu lah pulak nak masak apa kan...

Dalam pada tu, otak ni berjalan je, dok pikir nak masak apa. Maka terlahirlah..menu hari ni... Mee Soto. Alang-alang mee pun ada dan bahan2 sampingan pun ada, makan sis anak beranak pun berkayuh lah tak berhenti macam lipas kudung sejak pukul 6. Maklumlah..bahan utk buat mee soto ni memang banyak.. Dengan supnya, siat-siat isi ayam, celur sawi, goreng tauhu(takut dah lama dlm peti ais, so kena goreng garing..Alhamdulillah mujur tauhu ni elok lagi), dgn begedilnya, bawang gorengnya, dsb. Memang menggelupur lah nak setlekan dlm masa 1 jam ni kan. Dalam pada tu, anak sis nk buat cek mek molek yg kerja pun memang renyah.. lenyek keledek, gaul tepung dan buat bentuk.. Pastu nak goreng pulak.. Siap satu part. Beralih pulah kepada buat begedil, time tu jugak lah baru nak siang bawang kecil, utk buat bawang goreng, rebus kentang(x sempat nak goreng dah), stim masuk noxxa  5 minit, lenyek dan gaul bahan sebelum dibentuk buat begedil. Sambil2 tu sis celur mee kuning dan kuey teow yg ada sikit, panaskan minyak utk goreng begedil..Sambil si anak buat sambal kicap.. Adoiyai..memang betul2 bersilat ni..bukan main-main tau.. Ngam-ngam pukul 7 siap hidang dalam bekas cantik-cantik. Ada masa lagi, dok kenangkan en suami yang tak makan kuih manis cek mek molek ni, sis kupas keledek utk di goreng sambil si anak, bancuh tepungnya. Panaskan kuali, goreng dan siap!! Ngam-ngam masuk waktu berbuka. Fuhhhh berpeluh jangan citer. Macam masuk rancang MASTERCHEF pulak. Siap plating, azan berkumandang... Hahaha, tq sudi baca sampai habis cerita sis ni...

Ceritanya, utk resepi mee soto atau mee sup ni, blh lah tekan link di bawah ni.
https://jumeezaila.blogspot.com/2020/03/bihun-soto-kuarantin.html

Sebenarnya, pada sis mee soto ke mee sup ke, macam sama je kan.. Kalau mee sup ni, selalunya takde lah letak begedil dan su un rangup ni. Biasanya mee sup ni lbh kpd letak sayur dan bebola ikan di dalamnya. Sayur pun biasanya akan letak sekali dalam sup tu. Macam kita oder makan kat kedai tu kan. Alahhh tak kisah lah kan..janji menepati apa yang kita nak makan tu.

Sebenarnya, dlm kelam kabut nak berbuka ni.. masa plating, sis sempat ambik gambar kuey teow je. Sebabnya, kuey teow ni ada lebih sikit lagi, so dapatlah semangkuk utk sis Yang 2 beranak lg tu makan mee sup/soto. terlupa nak ambil gambar cantik-cantik hehehe...


Bahan-bahan
A)
Celur mee kuning dan kuey teow dangan air panas mendidih. Ketepikan


B) Bahan Sup

2 keping dada ayam-rebus ayam. bila dah masak, keluarkan dada ayam dan carik-carikkan.

5 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 inci halis
rempah 4 sekawan
1 sudu rempah kurma-ada dlm simpanan dh beli lama-expired 2021
2 sudu rempah sup-sama mcm rempah kurma juga
1 ketul kiub ayam
1 sudu teh serbuk lada hitam

Cara: Panaskan sedikit minyak utk menumis. Tumis empat sekawan. Bawang putih, bawang merah dan halia ditumbuk dan ditumis hingga naik bau. Masukkan rempah kurma dan rempah sup dan tuang sedikit air supaya rempah tadi tidak hangus. Kacau hingga naik bau, masukkan ayam. Kacau rata dan masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih dan ayam cukup masak. Keluarkan dada ayam dan carik-carikkan isinya. Ketepikan. Jangan lupa masukkan kiub ayam(xde pun takpe) dan garam secukupnya. Lagi lama reneh, lagi mesra rempah ratusnya..hahaha betul ke ayat tu. Bila sup dah masak, tutup api dan ketepikan.

C) dada ayam yang telah direbus tadi dicarik-carikkan.
 Ketepikan.

D) Begedil
2 biji kentang sederhana. Stim guna periuk noxxa dalam 7-8 minit. Kemudian tumbuk. Masukkan dalam bekas.
4 ulas bawang kecil dimayang
1 ulas bawang putih dimayang.
-Goreng bawang. Bila dah garing, angkat dan masukkan ke dalam bekas kentang yg telah ditumbuk tadi.
-2 sudu besar udang kering-ditumbuk halus dan masukkan dalam bekas kentang.
-sedikit daun bawang dan daun sup diracik dan dimasukkan ke dalam bekas kentang.
Garam secukupnya.
1 biji telur (utk goreng)

-Gaul sebati bahan-bahan tadi. Buat bulat-bulat dan dileperkan macam piring terbang tu ye.

Panaskan minyak secukupnya.
Pecahkan telur dalam mangkuk kecil dan kacau sebati. Celup begedil dgn telur dan goreng dengan api perlahan. Bila dah masak, angkat dan ketepikan.

D) Sambal kicap
Segenggam cili api(ikut kepedasan masing-masing). Nak cakap secubit mcm nak ambil garam pulak. Nak kata beberapa biji, tak bilang pulak cili tu hahaha...
5 ulas bawang putih-goreng sebiji-sebiji. (jangan ko tumbuk dan tumis bawang putih mcm nak goreng sayur pulak....)

Masukkan cili dan bawang putih, tumbuk hingga lumat. Kali ni masuk blender kering tu dan kisar. Nak cepat...Tuang dlm 1/2 cawan kicap lemak manis. Perah air limau nipis atau lemon atau limau kasturi. Jangan la letak limau purut pulak. Perasakan dengan garam dan gula. Mesti ada rasa masin, manis dan masam. Biar sebati. Masukkan dlm mangkuk sesuai dan sedia dihidang








 Oleh kerana sis makan kuey teow, makanya banyak gambar kuey teow je lah yang sis snap kan hahahah... ok lah kan..tak kacau mangkuk orang lain..

No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...